субота, 7 листопада 2015 р.

Урок  української мови в 11 класі з використанням інноваційних технологій у групах з поглибленим вивченням предмету


Тема: Складне речення (повторення)
Мета: - Узагальнити і систематизувати знання  про види складних речень, цілеспрямовано готуватись до ЗНО;
              -   Удосконалювати набуті уміння і навички, розвивати критичне і творче  мислення, логіку;  навики систематизації власних знань, пам'ять, уміння використовувати набуті знання на  практиці, формувати навики групової роботи
       -   Виховувати активну життєву позицію, почуття патріотизму і національної гідності.
Хід уроку:
І. Орг. частина.
ІІ.Основна частина.
 1. Оголошення теми і мети
(слайд1)
- Сьогоднішнім уроком ми підводимо підсумки з теми «Складне речення». Звичайно ж, ця тема буде на незалежному зовнішньому тестуванні, а наша мета – добре до нього підготуватись, і в нас має бути матеріал, який допоможе згадати всі складові цієї теми. Тож  почнемо ми з домашнього завдання.

2. Перевірка домашнього  завдання «Рецензування»
Вдома треба було скласти схему-алгоритм за даною темою так, щоб нам зручно було нею користуватись. Це міні-конспект, який вам допоможе, коли ви будете готуватись до іспиту
(з кожного ряду по 1 учню записують на дошці підготовлену вдома схему-алгоритм, а учні аналізують побачене і дають оцінку кожній схемі, )
1 ряд – ССР
2 ряд - СПР
3 ряд – БСР
Протягом уроку ви маєте змогу користуватись своїми схемами , а наприкінці уроку ви їх здасте і кожен отримає оцінку.
( паралельно з цим проводиться бесіда і тестування з класом)

3. «Мікрофон»
 - А ми з вами зараз визначимо, що ми маємо знати і уміти, щоб добре закріпити цю тему.
(діти визначають )
1) вміти визначати складні речення
2) Розрізняти між собою види скл. речень
3) відрізняти складні речення від простих ускладнених
4) правильно креслити схеми
5) правильно розставляти розділові знаки
6) правильно визначати інтонаційні зв’язки в ССР, СПР, БСР.
7) розрізняти сполучники сурядності і підрядності
4. Тести (на мультимедійній дошці)
1.Скільки частин має бути в складному реченні?
А) тільки 2
Б) 3
В) більше 1
2. В якому виді складних речень є смисловий зв'язок – неоднорідна супідрядність?
А)ССР
Б)СПР
В)БСР
3. Інтонаційний зв'язок між членами складного речення є в :
А) БСР
Б) ССР
В) СПР
4. В якому виді складних речень із сполучниковим зв’язком частини є рівноправними і незалежними?
А)БСР
Б)СПР
В)ССР
5. В якому виді складного речення є головна частина?
А)ССР
Б)СПР
В)БСР
6.Коли ставиться : В БСР?
А)Коли стоїть узагальнююче слово
Б)коли друга частина є наслідком першої
В) коли друга частина пояснює першу
7. Визначте смислові зв’язки  в складному реченні.
І серце вірить у найкраще , і мрії у душі живуть.
А)одночасність
Б)послідовність
В)причиново-наслідкові звязки
8.Визначте вид підрядного речення.
Я стверджуюсь, я утверждаюсь, бо я живу.
А)означальне
Б)причини
В)способу дії
9.Який знак ставиться в БСР, якщо друга частина є наслідком першої?
А) -
Б) :
В) ;
10. В яких видах складного речення існує сполучниковий зв'язок?
А)ССР і БСР
Б)БСР і СПР
В)ССР і СПР
11.Визначте вид підрядного речення.
Якщо ти себе візьмеш у руки, ще зможеш надолужити втрачене.
А)умови
Б) зясувальне
В)способу дії
12. Визначте вид підрядного речення.
Будеш , батьку, панувати поки живуть люди, поки сонце з неба сяє , тебе не забудуть.
А)означальне
Б)наслідкове
В)часу

5. Взаємоперевірка тестів, оцінювання.
1) В                                     7)А
2) Б                                     8)Б
3) А                                     9)А
4) В                                     10)В
5) Б                                     11)А
6) В                                     12)В
Отриману оцінку розділіть на 2 і підрахуйте результат. Протягом уроку ви маєте змогу покращити свою оцінку усними і письмовими відповідями

6. Робота в групах  «Мовна задача»
- А ви замислювались над тим, чому ви в школі вивчаєте аж 4 мови? (Бо скільки ти знаєш мов, стільки разів ти людина…. Людина розумна, освічена, культурна.)
- Чим поєднуються частини ССР, СПР, БСР?
(слайд 2)
(ваша задача : з поданих  простих речень утворити складні ):
1 ряд - ССР
2 ряд - СПР
3 ряд – БСР
Умова: можна міняти порядок розстановки речень і деякі слова, поширювати і ускладнювати речення.

Кожна мова доповнює іншу.
Разом вони – витвір світового колективізму.

1) Кожна мова доповнює іншу, а разом вони – витвір світового колективізму.
2) Разом мови – витвір світового колективізму, бо кожна мова доповнює іншу.
    Кожна мова доповнює іншу, так що  разом вони – витвір світового колективізму.
3) Кожна мова доповнює іншу:  разом вони – витвір світового колективізму.

7. Робота в групах «Мовна задача»
(слайд 3)
( утворити з набору слів речення з різними видами зв’язку)
Умови:
-         безсполучн. зв'язок. ( :  )
-         підрядн. зв'язок
-         тире
-         порівняння
Оберігати, пильніше, ми, знаємо, народ, повинен, найважливіші, фортеці, дві, мова, і, пісня, ніж, свої , кордони, які , й, відчайдушніше, це.

Ми знаємо : мова і пісня – це дві найважливіші фортеці, які народ повинен оберігати пильніше і відчайдушніше, ніж свої кордони.

1) слухаємо варіанти речень, записуємо на дошці близьке до оригіналу
2) підтвердити, що умови виконані
3) розібрати речення:
- граматичні основи
- обвести зв’язки
- схема
- характеристика

8. Творче завдання (робота в групах).
Мова – явище суспільне і патріотизм починається зі ставлення до мови
-         Чи згодні ви з цим висловлюванням?
-         Давайте згадаємо письменників-емігрантів, кого з них ви пам’ятаєте?
(слайд 4)
( В.Барка,У.Самчук,Є.Маланюк,І.Багряний)
У часи сталінських репресій вони емігрували за кордон, рятуючи свої життя. Влада називала їх зрадниками.
- Чи згодні ви з цим? Чому?
- Чи можна бути патріотом , залишаючись на чужині?
(вони залишались українцями-патріотами, бо вони говорили і писали правду , а не обманювали свій народ, бо через цю правду вони і попали під хвилю репресій .У той час звучали лозунги партії:
«Жити стало краще, жити стало веселіше!..»А  вони писали свою правду про голодомор, і зараз за їхніми творами ми вивчаємо історію нашої країни.)

(слайд 5)
(тож поспілкувавшись у групах , дайте визначення поняттю «патріот»)
(Вислухати кожну групу і визначити найкращий варіант)
Патріот – це людина, яка любить свою країну, яка зберігає і поширює культуру і традиції свого народу, яка при потребі здатна захищати свій народ.
(слайд 6)

(переробіть це речення, щоб підходило до схеми і запишіть)
Умови:
-         СПР
-         Вказівне слово того
-         Однорідна супідрядність
-         Декілька підрядних частин

[… того]    ,   (хто)    ,   (хто)  ,   (хто)   .
(слайд 7)

9. Дискусія
(Поясніть відсутність розділових знаків у цьому складному реченні.)
Тут пам'ять несуть на плесах голубі обеліски і князя мудрого сліди незабутні живуть.
(кома не ставиться , тому що є спільний член тут, який відноситься до першої і до другої частини речення.)
-         Про кого йде мова у реченні? (про Я.Мудрого)
(слайд 8)
-         Який слід в історії залишив Ярослав Мудрий?
-         Чому народ назвав його Мудрим і поважав його, хоч іноді він був і жорстоким?
1)закони, запроваджені в Київській Русі, мали виконувати і бідні, і багаті.
2)був  справедливий
3)карав на смерть за розв’язання міжусобиць, незважаючи на приналежність до вищого прошарку суспільства
4)він не приховував свого простого походження , а гордився цим
-         Людина може бути мудрою від народження? (вона може бути від народження розумною, талановитою, але не мудрою)
-         За яких умов людина стає мудрою?
10. «Асоціативний кущ»
На дане правило кожен придумає речення.
Головна умова: речення має містити елементи асоціативності щодо обговореної теми.

11.Самостійна робота + взаємоперевірка
- Перед вами в 4 завданні 8 речень. Вони вибрані з ваших творів , які ви писали про Я.Мудрого
Ваша задача:
1 ряд – виписати тільки номери  простих речень
2 ряд - виписати тільки номери  складних речень
3 ряд - виписати тільки номери  речень з різними видами зв’язку.

Прості: 2,5,6
Складні: 1,4,7
З різними видами зв’язку: 3,8

      1.   Там, на полі бою,
  Де я сьогодні ворога побив,
  Я дивний храм воздвигну.

2.     І добрій книзі більше я радію,
   Ніж золоту в коморі.

3.     Людей учу я страхом і книжками,
  Але і сам я у людей учусь,
  Бо мудр народ, і житиме віками
  В трудах і битвах вихована Русь.

4.     Чи можна бути спокійним і щасливим, коли державу поглинають міжусобиці, коли Костянтин постав проти єдності Київської Русі?!

5.     Влада для нього – це засіб створити умови для мирного життя, для розвитку науки і культури, для поширення християнства у Київській Русі.

6.     Наділений багатьма позитивними рисами Ярослав Мудрий -  справжній громадянин і воїн, видатний державний діяч, людина, велична своїми помислами та ділами.

7.     І вищих я не відаю скарбів,
Ніж мирний труд і щастя в мирнім домі,
Які весь вік я боронив.

8.    Ярослава Мудрого називали сватом всієї Європи, тому що він віддавав заміж своїх    дочок за  іноземних принців і королевичів, щоб зберегти мир між державами, а Русь, в свою чергу, отримувала сильних союзників.
(перевірити результати виконання завдання і виставити оцінки, враховуючи всі відповіді дітей протягом уроку)
ІІІ. Підсумок
-         Повторюючи сьогодні тему «Складне речення», ми торкнулися багатьох життєвих питань,  в яких вам як дорослим людям вже треба розбиратися, мати свою власну думку і життєву позицію. Тому дом. завдання буде логічним продовженням нашого уроку.

ІV. Домашнє завдання:
(слайд 9)
-         Вам треба написати есе (дати письмову відповідь на питання Т.Шевченка: «Для чого в світі живете?»)
Умова:
-         письмова відповідь має містити складні речення
-         підкреслити граматичні основи
-         визначити види речень

Роздатковий матеріал.
Тема:«Складне речення»
Завдання 1
(утворити різні види складних речень від поданих простих, порядок речень можна міняти)
Кожна мова доповнює іншу.
 Разом вони – витвір світового колективізму.
Завдання 2
(утворити з поданих слів речення з різними видами зв’язку, виконати умови):
-         безсполучниковий зв'язок ( : )
-         підрядний зв'язок
-         тире
-         порівняння
Оберігати, пильніше, ми, знаємо, народ, повинен, найважливіші, фортеці, дві, мова, і, пісня, ніж, свої , кордони, які , й, відчайдушніше, це.
Завдання 3
(дайте визначення поняттю «патріот» і переробіть утворене речення так, щоб підходило до схеми)
[… того]  ,   (хто)    ,   (хто)  ,   (хто)   .
Завдання 4
(визначити види речень, виписати за рядами тільки номери потрібних речень):
1 ряд- прості
2 ряд- складні
3 ряд- з різними видами зв’язку
9.      Там, на полі бою,
Де я сьогодні ворога побив,
Я дивний храм воздвигну.

10.              І добрій книзі більше я радію,
Ніж золоту в коморі.

11.              Людей учу я страхом і книжками,
Але і сам я у людей учусь,
Бо мудр народ, і житиме віками
В трудах і битвах вихована Русь.

12.              Чи можна бути спокійним і щасливим, коли державу поглинають міжусобиці, коли Костянтин постав проти єдності Київської Русі?!

13.              Влада для нього – це засіб створити умови для мирного життя, для розвитку науки і культури, для поширення християнства у Київській Русі.

14.              Наділений багатьма позитивними рисами Ярослав Мудрий -  справжній громадянин і воїн, видатний державний діяч, людина, велична своїми помислами та ділами.

15.              І вищих я не відаю скарбів,
Ніж мирний труд і щастя в мирнім домі,
Які весь вік я боронив.

16.              Ярослава Мудрого називали сватом всієї Європи, тому що він віддавав заміж своїх               дочок за  іноземних принців і королевичів, щоб зберегти мир між державами, а Русь, в свою чергу, отримувала сильних союзників.       

  

Немає коментарів:

Дописати коментар